Returer och reklamationer

Returer

Kylvaror och transitartiklar/ej lagerhållna artiklar är det ej någon returrätt på.

  • Övriga produkter kan returneras till MediCarrier under förutsättningarna nedan.
    Produkten ska returneras inom 14 dagar från mottagandet med ifylld retursedel och kollietiketter
  • Produkten ska vara i säljbart skick i originalförpackning.
  • Fabrikssteril vara (lagerhållna artiklar) returneras i hel, obruten avdelningsförpackning med ett ytteremballage (kartong) som är rent, helt och väl förslutet. Varan får inte vara sampackad med osterila varor.
    Vi följer SFVH:s (Svensk Förening för Vårdhygien) rekommendationer för returrutiner av sterilt gods.
  • Inga noteringar eller anteckningar får göras på förpackningarna/kartongerna eftersom dessa ska returneras till leverantören eller skickas till annan kund.

Så här gör du en Retur till MediCarrier AB

  1. Börja med att ta fram Retursedeln, det kan du göra här, så att du har den framför dig när du ringer in till Kundtjänst.
  2. Ring sen in till MediCarriers Kundtjänst och välj knappval 2, för att komma till Kundtjänst för Förbrukning- och Sjukvårdsartiklar för att anmäla din retur.
  3. När du kommer till Kundtjänst så kommer du att få ett ärendenummer som du skriver på Retursedeln. Under samtalet så kommer Kundtjänst att boka en Returhämtning och även då behöver vi en del uppgifter från dig som kund, du behöver ha en stund över när du ringer in då samtalat kan ta några minuter.
  4. När Kundtjänst har gjort ett ärende och gett dig ärendenummret och även bokat en Returhämtning, så kommer du få ett bekräftelsemail om att din Retur är bokad för hämtning. I mailet kommer det också att finnas Kollietiketter som ska skrivas ut och sättas fast på vardera kolli, tillsammans med den ifyllda Retursedeln.
  5. Sen är det bara att invänta returhämtning som sker på din nästa ordinarie leveransdag, om inget annat avtalats i samtalet.

Kolli utan kollietikett och Retursedel kommer ej att hämtas upp av chaufför.

Godkänd retur medför kreditering av varuvärdet reducerat med en returavgift för frakt- och hanteringskostnad, se prislista.
Vid retur orsakad av MediCarrier på grund av brister i service debiteras ingen frakt eller hanteringskostnad.

Reklamationer

Så här reklamerar du funktionellt felaktig vara, saknad vara, fel vara eller fel antal varor till MediCarrier:

  • Fyll i vårt reklamationsformulär.
  • Vid funktionellt felaktig vara, fel vara eller fel antal varor ska du också göra en retur av varan. (För returrutiner se föregående punkt).
  • Reklamation skall ske inom 14 dagar från mottagen leverans.

Ny vara sänds inte ut automatiskt. Beställ på nytt eller vid akut behov kontakta kundtjänst på telefon 08-123 128 00.
Vid reklamation på grund av brist i servicen eller felaktig vara blir varan krediterad, och ingen frakt eller hanteringskostnad debiteras.

Har du andra synpunkter på sortiment, kvalitet, förpackningsstorlek eller liknande frågor v.g. använd formuläret för synpunkter.